Tampereella asuva 20-vuotias nuori nainen, Essi Leinonen, aloitti työkokeilun tammikuun loppupuolella Aitoseurakunnassa. Seuraavassa haastattelussa hän kertoo hieman itsestään ja siitä, mitä hän ajattelee seurakunnastamme.

Essi Leinonen on syntynyt adventistiperheeseen, ja hän on käynyt pienestä pitäen kirkossa.

– Perheeseeni kuuluu vanhempani, Sisko ja Ville, isoveljeni Lasse ja hänen vaimonsa Eveliina sekä isosiskoni Saila. Luonteeltani olen sosiaalinen. Tykkään viettää aikaan ystävieni ja läheisteni seurassa.

Kasvu uskovien yhteydessä

Usko on Essin elämässä tärkeässä roolissa.

– Oman uskonratkaisuni tein vuonna 2014. Yläkouluikäisenä uskooni vaikuttivat vahvasti silloin luodut ystävyyssuhteet toisten uskovaisten nuorten kanssa. Sitä kautta löysin tieni myös Aitoseurakuntaan. Nuorelle teinille merkitsi erittäin paljon uskovien nuorten yhteisö, ja näen edelleen sen yhteisön merkityksen elämässäni.

– Uskosta olen löytänyt toivoa ja voimaa kohdatessani vaikeita hetkiä. Viime vuosina olen kokenut elämäni suurimpia vastoinkäymisiä. Niissä varsinkin on ollut upeaa, kun on ollut usko Jumalaan. Olen saanut tuntea, kun hänen käsivartensa ovat kannatelleet silloin, kun en ole itse jaksanut. On vaikea kuvitella elämääni ilman uskoa.

Aitoseurakunta on erittäin lähellä Essin sydäntä.

– Seurakuntamme on aina ollut minulle tärkeä. Silti varsinkin vuoden 2017 aikana seurakuntamme merkitys minulle on kasvanut, koska olen saanut olla enemmän sen toiminnassa mukana. Pidän siitä, että seurakunnassamme on laaja kirjo ihmisiä vauvasta vaariin.

Raamatun äärellä

Essi kävi syksyn 2017 Toivonlinnan Raamattukoulua.

– Toivonlinnan Raamattukoulu oli itselleni juuri oikea paikka syksylle. Kevät 2017 oli rankka, koska opiskelupaikka ei auennut. Siinä piti sitten pohtia, mitä tekisin syksyllä. Kesällä juhannuksen tienoilla bongasin Nykyajasta mainoksen Toivonlinnan Raamattukoulusta. Samalla sekunnilla se kolahti, sinne oli päästävä.

– Syyskuussa pääsin muuttamaan ystäväni Millan luokse Turkuun ja aloitin muiden opiskelijoiden kanssa Raamattukoulun. Sain tutustua uusiin upeisiin ihmisiin ja oppia paljon uutta Raamatusta. Meillä kävi useita opettajia. Jokainen toi oman osaamisensa pöytään. Oli mahtavaa päästä oppimaan asioita eri tahoilta ja käydä keskusteluja opettajien kanssa. Viime syksyltä on vain erittäin hyviä muistoja, ihana uusi kokemus elämääni.

Mukana Jumalan suunnitelmassa

Työkokeilupaikka Aitoseurakunnassa oli Essille suuri rukousvastaus.

– Loppuvuodesta pohdin tämän kevään suunnitelmia. Viime vuoden aikana olin jo monessa mukana seurakunnassamme. Joulukuussa Kai Lempinen kysyi minulta, olisinko kiinnostunut työkokeilusta seurakunnassa.

Kysymys yllätti Essin täysin, koska hän ei ollut tiennyt sellaisesta vaihtoehdosta.

– Samalla hetkellä kyseinen ehdotus vaikutti kuitenkin erittäin oikealta itselleni. Olin rukoillut Jumalalta johdatusta tälle keväälle. Halusin päästä toteuttamaan hänen suunnitelmaansa elämässäni. Myös Raamattukoulusta saadut eväät vahvistivat minua tähän valintaan. Suuressa roolissa oli Kain tsemppi ja tuki.

Essin työkokeilupaikka Aitoseurakunnassa varmistui alkuvuodesta 2018, ja hän aloitti työkokeilun tammikuun loppupuolella. Kaikkiaan se kestää kuusi kuukautta.

– Olen kesän loppuun asti mukana seurakuntatyössä. Suunnitelmana on antaa minulle kattava kuva seurakuntatyöstä. Olen kesällä mukana myös muutamalla leirillä Kallioniemessä, näillä näkymin Nollastasataan-leirillä sekä Nuorten aikuisten raamattuleirillä.

– Nyt jo kuukauden työskentelyn jälkeen voin sanoa, että olen nähnyt ja oppinut paljon uutta. On erittäin mielenkiintoista ja upeaa päästä näkemään, mitä kaikkea seurakunnassamme tapahtuu – varsinkin sitä, millaista valmistelua ja suunnittelua kaiken taustalla tarvitaan.

Tähän mennessä Essi on eniten ollut mukana nuorisotyössä.

– Olen olut Kain kanssa aloittamassa uutta nuorteniltaa yläkoulu- ja lukioikäisille. On ollut mahtava viettää aikaa nuorten kanssa. Omien kokemusteni myötä näen elintärkeänä uskovien nuorten yhteisöllisyyden. Haluan antaa muille nuorille rohkaisua ja tsempata heitä toimimaan seurakunnassamme. Nuorissa on suurta potentiaalia, ja haluan viedä sitä asiaa eteenpäin. Olen itse saanut kokea paljon tsemppausta ja rohkaisua. Se on suuri syy siihen, että olen uskaltanut ottaa vastuuta seurakunnassa.

– Ihanaa ja aurinkoista kesänodotusta kaikille!

Haastattelu: Heidi Sandholm
Kuva: Pekka Kärkkäinen