Ateistiperheen poika ajautui päihderiippuvaiseksi ja elämä murjoi, kunnes hän kohtasi rakkaudellisen ja armollisen Jumalan. Elämä muuttui täysin.

Elämästä kului parikymmentä vuotta päihteiden kanssa sekoilemiseen. Välillä meni lujaa, mutta sitten oltiin taas pohjalla. Kymmenen vuotta sitten Kimmo Holma pysähtyi – kavereita oli tullut uskoon ja jokin ajatuksessa viehätti.

– Ajattelin, että olen jäänyt jostain paitsi, kun en ole tehnyt samanlaista ratkaisua. Minulla ei ollut mitään ymmärrystä uskonasioista, kun sen päätöksen tein. Jumala otti sen silti tosissaan, sillä tein sen puhtaasta sydämestä, Kimmo kertoo.

Alkoholihuuruinen elämä kuitenkin jatkui, mutta Jumala piti Kimmosta huolta ja kutsui parannuksen tekoon. Kimmo muistelee, että hyvä ja paha kävivät hänestä kovaa kamppailua.

– Menin karkuun sekä pahaa että Jumalaa. Paha kävi säälimättä päälle ja se oli yhtä piinaa. Kolmen vuoden pakenemisen jälkeen murruin ja aloin tehdä parannusta.

Uusi, parempi elämä

Kimmo oppi pakovuosina jotain olennaista Jumalan luonteesta. Taivaallinen Isä vetää rakkaudella puoleensa, mutta odottaa myös ihmiseltä halua muutokseen. Pakomatka vei Kimmon aivan omien voimien äärirajoille. Kun takki oli aivan tyhjä, Jumala alkoi eheyttää armossaan ja rakkaudessaan.

Kimmo aloitti päihdekuntoutuksen ja vapautui alkoholista. Nyt kymmenen vuoden jälkeen elämä on muuttunut enemmän kuin Kimmo olisi osannut itse kuvitella. Hänellä on vaimo, mielekäs työ kristillisessä päiväkodissa, hyviä harrastuksia ja arvokas seurakuntayhteys.

– Olen saanut uuden elämän. Erilaisia haasteita on elämässä edelleen, mutta saan kohdata ne Jeesuksen kanssa ja Hänen voimassaan. Jumala haluaa palauttaa minut sellaiseksi kuin on minut luonut enkä halua vastustaa sitä. Se on kuitenkin ihmiselle kaikkein paras vaihtoehto.

Sydämellä ihmisten auttaminen

Kimmo liittyi vaimonsa Eijan kanssa Aitolahden Aitoseurakuntaan kuluvana keväänä. Pariskunnalle seurakuntayhteys on hyvin tärkeä asia.

– Seurakunta on paikka, jossa voi kasvaa Jumalan sanan opetuksen ja palvelemisen kautta. Seurakunnassa on helpompi kokea yhteyttä Jumalaan.

Holmat ovat tehneet kristillistä päihde- ja vankilatyötä aiemminkin, ja nyt he ovat käynnistämässä työtä myös Aitoseurakunnassa. He käyvät pienen tiimin kanssa päihdekuntoutuspaikoissa pitämässä keskusteluryhmiä ja hengellisiä tilaisuuksia. He käyvät myös vankiloissa kertomassa millaisen muutoksen Jumala voi ihmisessä saada aikaan.

– Oman elämäni kautta ymmärrän ihmisten ahdinkoa. On hienoa nähdä ihmisten vapautuvan ja saavan toivoa. Kohtaamillani ihmisillä on tarve muuttua, he ovat tekemässä parannusta ja etsivät ratkaisua ongelmiinsa.

Antoisaa työtä varhaiskasvattajana

Työ kristillisessä päiväkoti Pikkupurressa on Kimmon mielestä todella antoisaa. Aikaisemmassa työssä autismikuntoutuksessa ei ollut hengellistä sisältöä ja Kimmo alkoi rukoilla työtä, jolla todella olisi merkitystä. Työpaikka päiväkodissa tuli rukousvastauksena vajaa kaksi vuotta sitten.

– Tykkään tehdä töitä lasten kanssa. Vaikka alkuun oli mielessä epävarmuutta ja paljon kysymyksiä, olen huomannut olevani kasvattajana paljon parempi kuin luulinkaan. Saan kertoa lapsille Jeesuksesta. Haluan myös edistää Jumalan mielen mukaista kasvatusta ja olla rakentamassa pohjaa tasapainoiselle uskonelämälle.

Kimmo sanoo, että hänen kohdallaan ovat toteutuneet seuraavat Raamatun viisaudet: ”Se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka sen minun tähteni kadottaa, on sen pelastava” ja ”jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus, vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!”.

Tanja Katajisto