Olin hengellisessä nuortentapahtumassa Turun seudulla. Osallistuin paneelikeskusteluun yhtenä panelistina. Kukaan meistä panelisteista ei ollut nähnyt kysymyksiä etukäteen.

Nuorten kysymykset olivat hyvin kohtikäyviä ja rehellisiä. Niihin ei kaivattu teologista pohdiskelua tai diplomaattisia vastauksia vaan suoraa ja selkeää puhetta. Sain olla vastaamassa myös kysymykseen: Miksi adventismi on oikea usko? Eli mihin adventtiseurakuntaa tarvitaan? Aika hankala kysymys – etenkin kun kuulija- ja nyt myös lukijakunnassa on monenlaisia ihmisiä, joilla on hyvin erilainen näkemys uskosta ja uskomattomuudesta.

Vastasin kysyjälle jotenkin näin: ”Olen pienestä pitäen kasvanut adventtiseurakunnan yhteydessä adventtiuskoon, joten on luontaista ajatella sen sopivan juuri minulle.” Koen yhteenkuuluvuutta seurakuntalaisten kanssa, ja uutena nurmilaisena Aitolahden adventtiseurakunta on nyt kotini. Seurakunta on perhe, jossa eletään tavallista elämää etsien ja kysellen.

Minulle adventistinen usko merkitsee sitä, että voin kysellä ja ihmetellä muiden samaa matkaa kulkevien kanssa, mikä on Jumalan tahto tässä ajassa ja miten me voimme olla tekemässä tätä maailmaa paremmaksi paikaksi. Adventisti sananmukaisesti odottaa toista adventtia eli Jeesuksen paluuta. Sitä edeltää evankeliumin eli hyvän uutisen julistaminen kaikkeen maailmaan.

Seurakunnassa on syntisiä ihmisiä, jotka kuitenkin haluavat elää ja pyrkivät elämään esikuvaansa Jeesusta seuraten, hänen ohjeistamallaan tavalla. Seurakunta on myös avoin niille, jotka eivät ole vielä kohdanneet Jeesusta.

Miksi sitten adventistinen usko? Haluan nähdä itseni Jeesuksen seuraajana ja koen kuuluvani tähän Aito-yhteisöön, jossa voin palvella Jumalaa järjellisellä ja minulle sopivalla tavalla. Pietari kirjoittaa kirjeessään, että uskon päämäärä on ihmisten pelastus (1. Piet. 1:9). Tämän tulee olla kaikkien uskovien yhteisöjen tärkein ja ihanin päämäärä. Haluatko sinä olla tässä muka- na tai haluaisitko tutustua tähän perheeseen?

Teksti: Kai Lempinen